Telefonieleveranciers, waaronder KPN, gaan stoppen met het leveren van traditionele telefoonverbindingen. Het betreft de analoge (PSTN) en digitale (ISDN) telefoonverbindingen. Gebruikers moeten nu zelf stappen gaan ondernemen, anders hebben ze straks geen telefoon- en internetverbinding meer. Hierdoor ontstaat veel onduidelijkheid. Laten we eens kijken wat er precies gebeurt en wat u kan doen.

Wat zijn PSTN en ISDN?

PSTN is een ouderwetse analoge telefoonlijn met één telefoonnummer. ISDN is de digitale variant waarbij twee telefoonlijnen beschikbaar zijn. Een telefoonlijn wordt vooral gebruikt voor telefoongesprekken, internet of fax. ISDN bestaat al sinds de jaren 90 en PSTN nog veel langer.

PSTN en ISDN stoppen, wat betekent dit voor u?

Het aantal gebruikers van deze traditionele telefoniediensten (ISDN/PSTN) neemt de laatste jaren sterk af. Veranderend klantgedrag en het succes van bellen via internet (VOIP) dragen hier aan bij. Daarom gaat KPN de enkelvoudige PSTN dienst moderniseren op basis van KPN’s landelijke IP infrastructuur, waardoor gebruikers deze functionaliteit kunnen blijven gebruiken.

Vanaf 1 september 2019 zullen enkelvoudige en meervoudige ISDN1/2 en meervoudige PSTN niet meer beschikbaar zijn voor klanten van KPN. Voor ISDN15/20/30 geldt dat KPN deze dienstverlening vooralsnog continueert en tenminste tot 1 januari 2021 blijft ondersteunen. KPN zal de overgang zorgvuldig begeleiden.

Dit alles betekent dat deze klanten hun diensten in de komende periode moeten gaan vervangen. Zakelijke klanten gebruiken ISDN-aansluitingen op dit moment voornamelijk voor traditionele telefonie-, alarm- en pindiensten. De uitfasering van ISDN is dan ook hét moment voor klanten om over te stappen naar een voordelige infrastructuur oplossing via Van de Pol Automatisering. Wij zijn u graag van dienst met een passend advies. Neem hiervoor contact met ons op.